Przemysł alkoholowy staje przed wieloma trudnościami. Młodsze pokolenia piją coraz mniej, a rosnąca liczba raportów o negatywnym wpływie alkoholu na zdrowie sprawia, że przyszłość gigantów branży staje pod dużym znakiem zapytania. Pernod Ricard, właściciel jednych z największych marek wina i napojów spirytusowych, staje się symbolem tych wyzwań, a jego akcje doświadczają nieoczekiwanych spadków.
Pernod Ricard w tarapatach
Pernod Ricard, właściciel takich globalnych marek jak Absolut, Chivas Regal, Jameson, Martell i Mumm, odnotował w ubiegłym roku znaczący spadek sprzedaży. Jednym z głównych powodów było gwałtowne pogorszenie sytuacji na rynku chińskim, który tradycyjnie stanowił ważny segment dla firmy. Jednak, jak się okazuje, to nie tylko Chiny przyczyniają się do problemów giganta.
Zmieniające się nawyki konsumenckie
W wielu krajach na całym świecie obserwuje się rosnący trend, w którym młodsze pokolenia rezygnują z alkoholu. Jak podaje Reuters, ponad jedna trzecia dorosłych poniżej 25. roku życia w Wielkiej Brytanii decyduje się na abstynencję alkoholową, a w tradycyjnie winiarskiej Francji młodsze osoby coraz częściej wybierają napoje bezalkoholowe. Podobny trend ma miejsce w Stanach Zjednoczonych, gdzie rośnie liczba osób rezygnujących z alkoholu.
Tendencja ta jest dużym zagrożeniem dla przemysłu spirytusowego, który w dużej mierze opierał się na konsumpcji przez młodszych konsumentów.
Alkohol a zdrowie: Nowe raporty o ryzyku raka
Dodatkowo, rosnące obawy o zdrowie związane z alkoholem stawiają przemysł w trudnej sytuacji. Najnowszy raport wskazuje, że alkohol może zwiększać ryzyko rozwoju co najmniej siedmiu rodzajów nowotworów. Amerykański chirurg generalny Vivek Murthy, który opublikował raport, podkreślił, że alkohol jest trzecią główną przyczyną raka w USA, zaraz po tytoniu i otyłości.
Raport sugeruje, że niezależnie od tego, czy spożywa się wino, piwo, czy alkohol wysokoprocentowy, ryzyko zachorowania na raka wzrasta. W związku z tym, Vivek Murthy zaapelował o wprowadzenie oznakowania ryzyka zachorowania na raka na etykietach alkoholu, podobnie jak ma to miejsce w przypadku tytoniu.
Akcje Pernod Ricard na giełdzie: Kryzys na rynku
W obliczu tych wyzwań akcje Pernod Ricard spadły w 2024 roku o niemal 32%. Obecnie są jednymi z najczęściej skracanych akcji na europejskim rynku giełdowym. Według danych, odsetek krótkich akcji wzrósł z mniej niż 1% na początku 2024 roku do ponad 5% na koniec roku.
Analitycy przewidują, że w miarę jak spadają wyniki gigantów spirytusowych, takich jak Pernod Ricard, ich wzrost może w przyszłości osiągnąć poziom podobny do firm tytoniowych, które obecnie rozwijają się w tempie około 5% rocznie.
Zarówno zmieniające się preferencje konsumentów, jak i rosnące obawy zdrowotne związane z alkoholem, sprawiają, że przemysł alkoholowy stoi przed poważnymi wyzwaniami. Młodsze pokolenia rezygnujące z alkoholu oraz rosnąca liczba raportów wskazujących na ryzyko nowotworów spowodowanych jego spożywaniem mogą poważnie wpłynąć na przyszłość gigantów takich jak Pernod Ricard. W obliczu tych wyzwań firma musi adaptować się do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej, by utrzymać swoją pozycję na rynku.