Według raportu Goldman Sachs Research ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych mogą spaść o prawie 50% do 2026 roku. Spadek ten będzie możliwy dzięki postępowi technologicznemu oraz obniżenym cenom surowców.
W ubiegłym roku średnie globalne ceny akumulatorów zmniejszyły się z 117 USD za kilowatogodzinę (kWh) do 114 USD. Do końca bieżącego roku prognozuje się dalszy spadek do 86 USD, a do 2026 roku ceny mogą wynieść około 63 USD za kWh.
Postęp technologiczny i tańsze surowce
Nikhil Bhandari, szef działu zasobów naturalnych i czystej energii Goldman Sachs Research w regionie Azji i Pacyfiku, wskazuje dwa kluczowe czynniki obniżenia cen:
- Rozwój technologiczny – powstały nowe akumulatory o 30% większej gęstości energii i niższych kosztach produkcji.
- Spadek cen metali akumulatorowych – takich jak lit i kobalt. Wcześniejsze wysokie ceny, znane jako „zielona inflacja”, obecnie uległy obniżeniu. „Prawie 60% kosztów baterii pochodzi z metali” – podkreśla Bhandari.
Nowe struktury baterii zwiększają gęstość energii
Nowoczesne baterie charakteryzują się inną strukturą. Ogniwa są większe, a moduły są eliminowane, co pozwala przejść bezpośrednio z ogniwa do zestawu baterii. Takie podejście oszczędza miejsce, obniża koszty i zwiększa efektywność energetyczną.
Baterie litowe dominują na rynku
Obecnie na rynku dominują dwa główne typy baterii litowych:
- Baterie oparte na chemii niklu – z 60-procentowym udziałem w rynku.
- Baterie LFP (fosforan litowo-żelazowy) – oparte na żelazie, posiadające udział na poziomie 35-40%.
Dodatkowo na rynku pojawiają się akumulatory sodowo-jonowe, jednak ich produkcja pozostaje ograniczona.
Baterie półprzewodnikowe – przyszły przełom?
Technologia baterii półprzewodnikowych ma potencjał do dalszego zwiększenia gęstości energii oraz poprawy bezpieczeństwa dzięki wyeliminowaniu łatwopalnych cieczy. Ich masowa produkcja jest jednak opóźniona i spodziewana dopiero na koniec dekady. Tymczasem baterie litowe nadal się rozwijają, co utrudnia bateriom półprzewodnikowym konkurowanie na rynku.
Goldman Sachs Research prognozuje, że do 2025 roku akumulatory LFP zwiększą swój udział w rynku do 45%.
Trudny rynek dla nowych producentów
Nowym firmom trudno wejść na rynek akumulatorów. Proces od badań i rozwoju do produkcji zajmuje około 10 lat, a osiągnięcie rentowności wymaga jeszcze więcej czasu. „Firmy działające na rynku od 10 do 15 lat nadal nie osiągnęły rentowności” – zauważa Bhandari. Pięć największych firm kontroluje niemal 80% rynku, co tworzy wysoką barierę wejścia dla nowych graczy.
Spadające ceny zwiększą popyt na samochody elektryczne
Goldman Sachs Research uważa, że spadek cen akumulatorów zwiększy popyt na samochody elektryczne. Oczekuje się, że do 2026 roku samochody elektryczne staną się tańsze w posiadaniu niż pojazdy spalinowe w USA. „Rok 2026 będzie momentem, gdy faza adopcji konsumenckiej ruszy pełną parą” – podsumowuje Bhandari.