Norwegia przygotowuje się do otwarcia najdłuższego i najgłębszego podwodnego tunelu na świecie – projektu Rogfast. Ten imponujący czteropasmowy tunel, o długości niemal 27 kilometrów, połączy Randaberg i Bokn, skracając czas podróży na kluczowych trasach, takich jak nadmorska autostrada E39.
Rogfast – szczegóły projektu
- Długość tunelu: 26,9 kilometra.
- Głębokość: Maksymalnie 396 metrów pod poziomem morza.
- Czas przejazdu: Około 35 minut.
- Koszt budowy: Ponad 26 miliardów koron szwedzkich.
- Termin otwarcia: Planowany na 2033 rok.
Tunel Rogfast nie tylko zastąpi obecnie kursujące promy, ale także zapewni bardziej stabilny i niezawodny środek transportu, niezależny od warunków pogodowych.
Korzyści dla transportu i gospodarki
- Skrócenie czasu przejazdu: Tunel pozwoli skrócić o 11 godzin czas podróży trasą E39, łączącą Trondheim i Kristiansand.
- Poprawa eksportu: Ułatwi transport towarów na zachodnim wybrzeżu Norwegii.
- Wzrost turystyki: Tunel ma zachęcić turystów do odwiedzania malowniczych rejonów Norwegii.
- Stabilność transportu: Tunel zastąpi promy, które w zimie często muszą zmieniać porty z powodu złej pogody.
„Kiedy tunel zostanie ukończony, nie będziemy musieli polegać na dobrej pogodzie, aby utrzymać otwarte drogi” – podkreśla Oddvar Kaarmo, kierownik projektu.
Finansowanie i opłaty
Budżet projektu wynosi 26 miliardów koron szwedzkich, z czego 40% pokryją podatnicy. Pozostałe koszty będą finansowane z opłat za przejazd, które wyniosą 415 koron szwedzkich.
Plany na przyszłość
Rogfast to tylko część większego projektu modernizacji autostrady E39, która biegnie wzdłuż norweskiego wybrzeża. W planach są kolejne tunele, w tym innowacyjne „pływające” podwodne konstrukcje, które umożliwią pokonanie głębokich fiordów. Całkowity koszt modernizacji trasy szacowany jest na 499 miliardów koron szwedzkich.
Norwegia już teraz może pochwalić się najdłuższym na świecie podwodnym tunelem drogowym – tunelem Lærdal o długości 24 kilometrów. Jednak po otwarciu Rogfast w 2033 roku nowy rekord przypadnie właśnie temu projektowi.