Branża rejsów wycieczkowych przeżywa bezprecedensowy rozkwit, co potwierdza rekordowa wartość zamówień na nowe statki wycieczkowe, sięgająca 190 miliardów złotych. Trend ten pokazuje rosnącą popularność turystyki morskiej, mimo kontrowersji związanych z wpływem na środowisko i zrównoważonym rozwojem.
Dynamika wzrostu branży rejsów wycieczkowych
Karaibski gigant „Anthem of the Seas”, mogący pomieścić prawie 5000 pasażerów i 1500 członków załogi, jest przykładem skali współczesnych statków wycieczkowych. W 2025 roku będzie jednym z wielu jednostek przyczyniających się do ustanowienia nowego rekordu w liczbie pasażerów rejsów wycieczkowych.
Według danych Cruise Lines International Association, do norweskich portów w najbliższym czasie zawinie 3522 statków wycieczkowych ze 109 jednostek należących do 44 różnych firm żeglugowych. Cruise Market Watch przewiduje, że do końca 2024 roku na morzach i oceanach będzie pływać 360 statków wycieczkowych, ze średnią pojemnością 1870 pasażerów.
Imponujący wzrost liczby pasażerów – z 7 milionów na początku tysiąclecia do przewidywanych 30 milionów w 2024 roku – odzwierciedla rosnące zainteresowanie tą formą turystyki. Armatorzy odpowiadają na ten trend, zamawiając 60 nowych statków wycieczkowych, które mają zostać dostarczone do 2030 roku.
Jednak nie wszyscy patrzą przychylnie na ten rozwój.
Truls Gulowsen, szef Norweskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody, krytycznie odnosi się do tego trendu, nazywając statki „pływającymi fabrykami gazów cieplarnianych” i podkreślając niemożność prowadzenia tej działalności w sposób zrównoważony.
Kwestia ekonomicznego wpływu również budzi kontrowersje. Według raportu Menona, pojedyncze zawinięcie statku wycieczkowego generuje średnio dwa miliony koron norweskich wpływów podatkowych. Ole Michael Bjørndal z NHO Reiseliv zwraca jednak uwagę, że pasażerowie rejsów nie są najbardziej dochodowymi turystami, gdyż większość wydatków realizują na pokładzie statku.
Dodatkowo, proponowany przez norweski rząd podatek turystyczny wzbudza dyskusje o nierównym traktowaniu różnych form turystyki. Monica Berstad z Cruise Norway podkreśla potrzebę równego traktowania wszystkich turystów w kontekście opłat i podatków.