Era tradycyjnego ABS dobiega końca, a nowe hamulce będą działać jak elektryczne szczoteczki do zębów. Według wniosku patentowego złożonego przez Polestar, nadchodzące hamulce mają być rewolucyjne.
Jak podaje Carmoses, Polestar Performance opracował innowacyjny system, który poprawia trakcję i zmniejsza straty mocy. System, którego patent został niedawno złożony w Europejskim Urzędzie Patentowym, wykrywa moment utraty przyczepności przez koło i natychmiast reaguje, aby ją przywrócić. Dzięki zastosowaniu ruchu oscylacyjnego, podobnego do działania elektrycznej szczoteczki do zębów, system zmniejsza obroty kół i poprawia stabilność pojazdu.
Tradycyjna kontrola trakcji
Kontrola trakcji jest obecnie kluczowym elementem systemu stabilizacji pojazdu. Jej zadaniem jest ograniczenie buksowania kół i optymalizacja przyczepności opon podczas przyspieszania. Zazwyczaj system ten jest sterowany elektronicznie i wykorzystuje informacje z czujników ABS do monitorowania prędkości kół oraz identyfikacji tych, które tracą przyczepność. Tradycyjnie przyczepność jest przywracana poprzez zmniejszenie mocy silnika, aktywację poszczególnych hamulców lub kombinację obu tych metod.
Nowa technologia Polestar
Nowy system Polestar przenosi technologię kontroli trakcji na wyższy poziom. Dzięki sterowaniu kołami w ruchu oscylacyjnym, przypominającym „poruszanie się”, można ograniczyć buksowanie kół i poprawić trakcję. To prowadzi do:
- Lepszej kontroli nad pojazdem i zwiększonego bezpieczeństwa.
- Mniejszego ryzyka utknięcia na śliskiej nawierzchni.
- Mniejszego obciążenia układu napędowego.
- Mniejszego zużycia opon.
- Niższego zużycia paliwa lub mniejszych strat akumulatora.
Niejasne szczegóły
Polestar twierdzi, że system sam określi, ile układu kierowniczego jest potrzebne do przywrócenia przyczepności. Pozostają jednak pewne pytania. Wniosek patentowy opisuje system, w którym koła napędowe są również kołami skrętnymi, co sugeruje napęd na przednie koła. Nie jest jednak jasne, czy system można dostosować do napędu na cztery koła lub układu kierowniczego na cztery koła.
Innym interesującym aspektem jest możliwość zastosowania ruchu oscylacyjnego do poszczególnych kół. Jak to działa w praktyce, nie jest jeszcze znane, ale może to oznaczać, że system jest przeznaczony do systemów steer-by-wire, które umożliwiają indywidualne sterowanie kątami kół.