Nowe badanie przeprowadzone przez Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) w USA ujawnia, że odzież odblaskowa, mająca na celu zwiększenie widoczności pieszych dla kierowców, może paradoksalnie utrudniać ich wykrycie przez zautomatyzowane systemy zapobiegania wypadkom. Innymi słowy, automatyczne hamulce w nowoczesnych samochodach mogą „nie widzieć” pieszych noszących odblaski.
Badanie analizowało, jak różne rodzaje odzieży i warunki oświetleniowe wpływają na systemy AEB (automatycznego hamowania awaryjnego) dla pieszych w trzech modelach samochodów z 2023 roku: Honda CR-V, Mazda CX-5 i Subaru Forester. Wyniki okazały się zaskakujące.
Testy z manekinami w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych
IIHS przeprowadził testy z manekinem o wzroście dorosłego człowieka, ubranym w odzież o różnej kolorystyce – od czarnej, przez białą, po kamizelkę odblaskową. Testy odbywały się w różnych warunkach oświetleniowych, zarówno przy oświetleniu ulicznym, jak i bez niego.
Okazało się, że zarówno Honda CR-V, jak i Mazda CX-5 w większości testowych scenariuszy nie wykryły manekina, szczególnie ubranego w odzież odblaskową. Natomiast Subaru Forester poradził sobie znacznie lepiej, unikając kolizji w niemal wszystkich sytuacjach.
Niepokojące wnioski według IIHS
„Niepokojące jest to, że odzież, którą piesi, rowerzyści i pracownicy drogowi noszą dla własnego bezpieczeństwa, może utrudniać ich wykrycie przez systemy automatycznego hamowania” – powiedział David Harkey, prezes IIHS.
Badanie to ujawnia poważny problem z obecnie stosowanymi systemami AEB. Chociaż udowodniono, że systemy te zmniejszają liczbę wypadków z udziałem pieszych, ich skuteczność drastycznie spada w ciemności, kiedy dochodzi do większości tego typu zdarzeń.
Apel do producentów samochodów
Wyniki badań IIHS podkreślają, jak istotne jest, aby producenci samochodów kontynuowali prace nad rozwojem i udoskonalaniem systemów automatycznego hamowania, tak aby uwzględniały one różnorodne rodzaje odzieży i warunki oświetleniowe. Dla poprawy bezpieczeństwa pieszych, systemy te muszą działać niezawodnie w każdej sytuacji. IIHS apeluje do producentów o potraktowanie tych ustaleń z należytą powagą i intensyfikację działań w tym zakresie.
Światło i odbicia mylą czujniki
Zdaniem Davida Kidda, badacza z IIHS, odblaski na ubraniach mogą dezorientować czujniki samochodowe.
„Umiejscowienie i ruch odblasków na stawach i kończynach pozwala kierowcom szybko zidentyfikować wzorzec ruchu jako ludzką sylwetkę” – wyjaśnia Kidd. „Niestety, ruchome odblaski nie miały takiego samego wpływu na testowane systemy AEB dla pieszych i prawdopodobnie myliły ich czujniki”.
Badanie to pokazuje, że istnieje ryzyko, iż technologia samochodowa nie nadąża za rozwojem odzieży ochronnej. Kluczowe jest, aby przyszłe systemy potrafiły identyfikować pieszych niezależnie od ich ubioru.