Niemcy zaproponowały wprowadzenie zaostrzenia przepisów ruchu drogowego w Unii Europejskiej, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kluczowym elementem inicjatywy jest rozszerzenie zakazu posiadania prawa jazdy w jednym kraju UE na całą wspólnotę. Propozycja zdobyła poparcie kilku ministrów transportu i może znacząco wpłynąć na sposób egzekwowania przepisów drogowych w Europie.
Zakaz prowadzenia pojazdów w całej UE
Niemiecka inicjatywa zakłada, że kierowcy, którzy utracili prawo jazdy w jednym kraju UE, nie będą mogli prowadzić pojazdów w innych krajach członkowskich. Nowe przepisy dotyczyłyby poważnych wykroczeń, takich jak:
- jazda pod wpływem alkoholu,
- przekraczanie prędkości,
- śmiertelne wypadki drogowe.
Propozycja ma szczególne znaczenie dla Niemiec, które są kluczowym krajem tranzytowym w Europie. Niemiecki rząd chce zapobiec sytuacjom, w których kierowcy, którzy stracili prawo jazdy w jednym kraju, kontynuują jazdę w innym.
Decyzje krajowe o cofnięciu prawa jazdy
Propozycja zakłada, że to kraj pochodzenia kierowcy zdecyduje, czy prawo jazdy powinno zostać całkowicie cofnięte. Przykładowo, jeśli szwedzki kierowca straci prawo jazdy w Niemczech, ostateczną decyzję o cofnięciu dokumentu podejmą szwedzkie władze.
W przypadku, gdy wykroczenie jest nielegalne w jednym kraju, ale nie w kraju pochodzenia kierowcy, możliwe będzie wydanie tymczasowego zakazu prowadzenia pojazdów obowiązującego w całej UE.
Uwzględnienie różnic krajowych
Niemieckie ministerstwo transportu podkreśla, że wspólne przepisy mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach, ale powinny uwzględniać różnice prawne i kulturowe między krajami członkowskimi. Możliwe są wyjątki dostosowane do lokalnych przepisów.
Inne inicjatywy zwiększające bezpieczeństwo
Wraz z propozycją transgranicznych zakazów prowadzenia pojazdów, w Europie testowane są inne technologie mające na celu poprawę bezpieczeństwa:
- Geofencing: testowany w Szwecji, pozwala ograniczać prędkość pojazdów w określonych strefach.
- Inteligentne ograniczniki prędkości (ISA): wprowadzone we wszystkich nowych samochodach w Europie, automatycznie dostosowują prędkość pojazdu do obowiązujących limitów.
Korzyści dla bezpieczeństwa drogowego
Niemiecka propozycja oraz wprowadzenie nowych technologii mogą przyczynić się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków drogowych w Europie. Transgraniczne zakazy prowadzenia pojazdów zniechęcą kierowców do łamania przepisów w innych krajach, a technologie takie jak geofencing i ISA pomogą zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze.