• About
  • Terms Of Service
  • Privacy Policy
  • Contact
wtorek, 8 lipca, 2025
  • Login
Vedan
  • Privacy Policy
  • Terms Of Service
  • Wiadomości
    • Świat
      • Szwecja
      • Chiny
      • USA
      • Niemcy
      • Rosja
      • Francja
      • Hiszpania
      • Indie
      • Wielka Brytania
      • Norwegia
      • Ukraina
      • Grecja
      • Włochy
  • Weekend
    • Praca
    • Zdrowie
    • Badania
    • Ranking
    • Turystyka
    • Klimat
    • Nieruchomości
    • Historia
  • Giełda i Finanse
    • Waluta
    • Firma
    • Surowce
    • Kryptowaluty
    • Fundusze
  • Technika
  • Motoryzacja
  • Bezpieczeństwo
  • Ekonomia prywatna
  • Transport
Brak wyników
View All Result
Vedan
Brak wyników
View All Result
Strona Główna Motoryzacja

Goodyear testuje opony w symulatorze, zanim jeszcze powstaną – oszczędność czasu i zasobów

27/01/2025
Dacia Sandero na szczycie: najlepiej sprzedający się samochód w Europie w październiku

Foto.depositphotos/PantherMediaSeller

Testowanie opon jest kosztowne, ale dzięki postępowi technologicznemu, Goodyear może teraz testować je w wirtualnym symulatorze, jeszcze przed fizycznym wyprodukowaniem. Dawniej opony owiane były nutką tajemnicy, z sekretnymi mieszankami gumy i skomplikowanymi konstrukcjami stalowych drutów i tkanin. Dziś, dzięki ogromnej ilości danych testowych, producenci opon, tacy jak Goodyear, mogą symulować zachowanie opon z dużą precyzją, co znacząco skraca czas projektowania.

Symulacje w rozwoju opon – długa historia

Wykorzystanie symulacji w badaniach i rozwoju opon ma długą tradycję. Chris Helsel, dyrektor techniczny Goodyeara, dołączył do firmy już w 1996 roku, jako członek małego zespołu zajmującego się komputerową symulacją opon, o czym pisze Ars Technica.

Nie przegap

Jeśli nie możesz zdominować segmentu samochodów premium, postaw na luksus. Przynajmniej taki jest plan DS na przyszłość.

Cyfrowe prawa jazdy w Wielkiej Brytanii – krok w stronę cyfrowej tożsamości.

„W 1996 roku w Goodyear czuliśmy, że mamy opóźnienia w stosunku do tego, co nazywamy analizą elementów skończonych, czyli rozbijaniem dużej struktury na małe części” – wspomina Helsel.

Złożone problemy wymagają zaawansowanych rozwiązań

Złożoność modelowania opon jest ogromna. „Opona odkształca się o 40 procent przy każdym obrocie, więc to ogromne przemieszczenie, ta zmiana, powoduje przesunięcie tych elementów, co wywołuje niestabilność numeryczną” – wyjaśnia Helsel.

Oprócz tego, model musi uwzględniać sposób, w jaki opona się toczy i oddziałuje z felgą. Nie można również pominąć wzoru bieżnika i małych lameli, które zapewniają przyczepność.

Od modelowania styku do symulacji śniegu

W latach 90. Goodyear próbował wykorzystać tę technologię do przewidywania takich parametrów, jak kształt powierzchni styku opony z nawierzchnią. Obecnie firma może modelować opony z pełną dokładnością, uwzględniając różne warunki atmosferyczne.

„Nawet śnieg, który jest naprawdę trudnym problemem ze względu na mechanikę pękania śniegu” – mówi Helsel. „Śnieg się łączy, a następnie rozpada. To bardzo trudny problem numeryczny.”

Jazda na nowych oponach, zanim powstaną fizycznie

Symulacja opon obejmuje obecnie znacznie szerszy zakres procesu testowania. Goodyear wykorzystuje symulatory – podobne do tych stosowanych w sportach motorowych – do przeprowadzania dynamicznych testów opon bez konieczności ich fizycznej wymiany w pojeździe testowym.

„Jeśli weźmiemy model opony opisany przez Chrisa oraz bardzo precyzyjny model pojazdu i umieścimy je w symulatorze jazdy, najważniejsze jest, aby działał on w czasie rzeczywistym. Człowiek musi mieć wrażenie, że to prawdziwa jazda” – wyjaśnia Steve Rohweder, wiceprezes ds. rozwoju technologii w Goodyear.

Centra symulatorów w Akron i Luksemburgu

Goodyear posiada obecnie dwa centra symulatorów dynamicznych: w Akron w stanie Ohio (otwarte w 2021 roku) i w Luksemburgu (otwarte w 2024 roku).

Korzyścią z tego podejścia jest znaczne przyspieszenie procesu iteracji podczas rozwoju. „Pod koniec lat 90. można było liczyć na pół tuzina – może do dziesięciu – fizycznych iteracji, w których faktycznie zamawiało się formę, produkowało opony i testowało je. Jeśli wynik nie był zadowalający, trzeba było zaczynać od nowa” – mówi Helsel.

Ogromna oszczędność czasu i zasobów

Z biegiem czasu symulacja śladu opony pozwoliła Goodyearowi skrócić ten czas o połowę, „a odkąd naprawdę zwiększyliśmy precyzję modelowania opon i wprowadziliśmy ją do symulatora, skróciliśmy go ponownie o połowę” – dodaje Helsel.

Teraz, współpracując z producentem samochodów nad oponami do konkretnego modelu, „w zasadzie potrzebujemy tylko jednego fizycznego potwierdzenia konstrukcji i testów, więc ograniczamy się do jednego” – podsumowuje Helsel. To ogromna oszczędność – być może nawet 13 000 opon i 10 000 kilometrów jazd testowych, które w innym przypadku byłyby potrzebne przed ostatecznym zatwierdzeniem.

Tags: Akronbadania.Chris HelselGoodyearinnowacjeLuksemburgmotoryzacjaoponyoszczędnośćR&DrozwójsamochodySteve Rohwedersymulacjatechnologiatestowaniewirtualna rzeczywistość
Poprzedni artykuł

Najbezpieczniejsze samochody 2024 roku według Euro NCAP

Następny artykuł

Japonia bije rekordy popularności wśród turystów – napływ gości większy niż przed pandemią

Przeczytaj także

Chmury się zbierają: czy jesteśmy świadkami końca europejskiego przemysłu samochodowego?

Samochodowy gigant zmienia kurs na samochody elektryczne

29/01/2025
Szwedzki wniosek patentowy: Hamulce działające jak elektryczna szczoteczka do zębów

Dyrektor generalny Polestar postrzega posunięcia polityczne Muska jako szansę

29/01/2025
Jeśli nie możesz zdominować segmentu samochodów premium, postaw na luksus. Przynajmniej taki jest plan DS na przyszłość.

Jeśli nie możesz zdominować segmentu samochodów premium, postaw na luksus. Przynajmniej taki jest plan DS na przyszłość.

29/01/2025
Następny artykuł
Zatłoczone lotniska? Chiny stawiają na sztuczne wyspy

Japonia bije rekordy popularności wśród turystów – napływ gości większy niż przed pandemią

RECOMMENDED NEWS

Elon Musk może niszczyć w kosmosie

Elon Musk oskarżony o wpływanie na wybory w Niemczech

6 miesięcy ago
Młodzi ludzie tracą zaufanie do elit i skłaniają się ku przemocy jako narzędziu zmian

Młodzi ludzie tracą zaufanie do elit i skłaniają się ku przemocy jako narzędziu zmian

5 miesięcy ago
Zatłoczone lotniska? Chiny stawiają na sztuczne wyspy

Co decyduje o przetrwaniu katastrofy lotniczej? Analiza Jeju Air Flight 2216

5 miesięcy ago
Elon Musk może niszczyć w kosmosie

Elon Musk może niszczyć w kosmosie

6 miesięcy ago

FOLLOW US

BROWSE BY CATEGORIES

  • AI
  • Badania
  • Bezpieczeństwo
  • Chiny
  • Ekonomia prywatna
  • Firma
  • Francja
  • Fundusze
  • Giełda i Finanse
  • Grecja
  • Historia
  • Hiszpania
  • Indie
  • Klimat
  • Kryptowaluty
  • Motoryzacja
  • Niemcy
  • Nieruchomości
  • Norwegia
  • Praca
  • Ranking
  • Rosja
  • Surowce
  • Surowce
  • Świat
  • Szwecja
  • Technika
  • Transport
  • Turystyka
  • Ukraina
  • Uncategorized
  • USA
  • Waluta
  • Weekend
  • Wiadomości
  • Wielka Brytania
  • Włochy
  • Zdrowie

BROWSE BY TOPICS

AI Apple badania naukowe bezpieczeństwo bitcoin BYD Chiny cyberbezpieczeństwo cyberprzestępczość ekologia Elon Musk energia energia odnawialna gospodarka inflacja innowacje inwestycje kawa kryptowaluty kryzys energetyczny Microsoft motoryzacja Niemcy Norwegia Nvidia OpenAI przemysł motoryzacyjny Rosja rynek pracy samochody elektryczne sztuczna inteligencja technologia Tesla turystyka UE Ukraina USA Warren Buffett Wielka Brytania zdrowie zdrowy styl życia zmiany klimatyczne zrównoważony rozwój złoto środowisko

We bring you the best Premium WordPress Themes that perfect for news, magazine, personal blog, etc.

Follow us on social media:

  • About
  • Terms Of Service
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2025 Vedan - Zrozumieć świat prościej Vedan.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Brak wyników
View All Result
  • Strona Główna

© 2025 Vedan - Zrozumieć świat prościej Vedan.