W Wielkiej Brytanii rozpoczęto proces nacjonalizacji kolei, który ma na celu poprawę jakości usług i efektywności funkcjonowania sieci transportowej. Nowe prawo, wprowadzone przez rząd Partii Pracy, wyznaczyło pierwsze firmy przechodzące do państwowej własności.
Koleje wracają pod zarząd państwa
W maju 2025 r. państwo przejmie South Western Railways, w lipcu 2025 r. C2C, a jesienią 2025 r. Greater Anglia. Wszystko to odbędzie się zgodnie z ustawą o pasażerskich usługach kolejowych (własność publiczna) z 2024 roku. Departament Transportu potwierdził te informacje w rozmowie z BBC.
– „Chcemy poprawić niezawodność i ograniczyć opóźnienia, odwołania, marnotrawstwo oraz nieefektywność, które widzieliśmy przez ostatnie 30 lat” – wyjaśniła minister transportu Heidi Alexander.
Etapowe przejmowanie kolei
Proces renacjonalizacji przebiega etapami. Rząd stopniowo wygasza obecne umowy franczyzowe i zastępuje je państwowym zarządem Great British Railways (GBR). Na realizację całego planu przewidziano pięć lat.
Nie wszyscy jednak popierają ten plan. Andy Bagnall, dyrektor generalny Rail Partners, reprezentujący prywatne spółki kolejowe, ostrzegł, że sama zmiana właściciela nie rozwiąże problemów.
– „Zmiana zarządzającego nie sprawi, że pasażerowie otrzymają bardziej niezawodne i przystępne cenowo usługi. Nie zmniejszy to również dotacji podatników ani nie zwiększy liczby przewozów kolejowych” – powiedział w rozmowie z BBC.
Korzyści finansowe i rozwój gospodarczy
Departament Transportu przewiduje jednak znaczne oszczędności. Według szacunków państwowe zarządzanie koleją pozwoli zaoszczędzić około 150 milionów funtów rocznie. Oszczędności wynikają z redukcji opłat i poprawy efektywności działania.
– „Musimy przejąć te spółki kolejowe, aby zakończyć 30 lat niepowodzeń i zbudować bardziej niezawodny system transportu publicznego” – podkreśliła minister Alexander.
Czy państwowa własność rozwiąże problemy kolei?
Nacjonalizacja kolei ma na celu poprawę usług oraz ograniczenie kosztów. Aby plan zakończył się sukcesem, rząd będzie musiał zainwestować w infrastrukturę i modernizację systemu. Ostatecznie sukces tego przedsięwzięcia zależy od zapewnienia pasażerom lepszej jakości usług po przystępnych cenach.
- Comino (Malta) „piekłem na ziemi”? Koniec tłumów w Błękitnej Lagunie!
- MFW uspokaja: Globalnej recesji nie będzie (ale wzrost spowolni)
- Awokado, orzechy, jagody droższe? Cła USA uderzają w ceny zdrowej żywności
- Pokolenie Z wypalone pracą? Ten prosty, darmowy trik z naturą pomoże pokonać stres
- UE szykuje się na „tsunami” tanich towarów z Chin. To odpowiedź na wojnę celną Trumpa.